Środki trwałe
Case study
Wyprowadzenie zaległości w ewidencji środków trwałych i w umowach leasingowych dotyczących parku maszynowego dużej spółki z kapitałem zagranicznym z branży produkcyjnej
(zatrudnienie: pow. 500 pracowników, obroty: ok. 450 mln PLN)
Z historii krótki wpis!
♦ …w lipcu 2018 roku klient PS Consulting polecił swojemu kontrahentowi – dużej spółce z branży produkcyjnej z kapitałem zagranicznym – Patrycję Szypulską jako specjalistkę ds. beznadziejnych w obszarze rachunkowości i prawa podatkowego
♦ …na pierwszym spotkaniu z przedstawicielami tej spółki Patrycja Szypulska usłyszała: „ostatnia analiza wykazała, że nie ewidencjonujemy prawidłowo środków trwałych i umów leasingowych dotyczących naszego parku maszynowego od 3 lat”
♦ …„da się zrobić!” – odpowiedziała Patrycja Szypulska, która wraz z zespołem PS Consulting pomaga przedsiębiorstwom odnaleźć się w labiryncie liczb!
W jednym zdaniu - Patrycja Szypulska i zespół PS Consulting:
♦ wprowadzili dane o środkach trwałych do programu „Symfonia Środki Trwałe” za 3 lata wstecz oraz uzupełnili dokumenty OT/LT (przyjęcie środka trwałego/likwidacja środka trwałego)
♦ uzupełnili dokumentację leasingową parku maszynowego (ok. 3.000 leasingowanych środków trwałych wchodzących w skład parku maszynowego o wartości księgowej ok. 200 mln zł)
Efekty finansowe dla Spółki:
♦ uniknięcie odpowiedzialności finansowej w sytuacji wcześniejszego ujawnienia nieprawidłowości w ewidencji środków trwałych przez podmioty zewnętrzne
♦ prawidłowe rozliczenie umów leasingowych, skutkujące korektą zawyżonych o 230 tys. zł kosztów w pierwszych dwóch latach oraz korektą zaniżonych o 484 tys. zł kosztów w dwóch kolejnych latach trwania umów leasingowych
Efekty pozafinansowe dla Spółki:
♦ uniknięcie strat wizerunkowych w sytuacji ujawnienia nieprawidłowości przez podmioty zewnętrzne
♦ zgodność z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa w zakresie ewidencji środków trwałych
♦ rozliczanie umów leasingowych zgodnie z polskimi standardami rachunkowości oraz przepisami podatkowymi, w tym z Ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych oraz Ustawą o podatku od towarów i usług
♦ poprawa wizerunku Spółki w oczach pracowników
Radość Klienta!
Największą wartością dla Spółki, obok wyprowadzenia kilkuletnich zaległości w prowadzeniu ewidencji środków trwałych, było:
♦ otrzymanie gotowego narzędzia do zarządzania środkami trwałymi
♦ łatwa i bieżąca dostępność do danych globalnych i szczegółowych na temat każdego przedmiotu leasingu, umożliwiająca podejmowanie decyzji i efektywne zarządzanie posiadanym parkiem maszynowym
♦ większa kontrola nad wydatkami firmy i możliwość bardziej świadomego kształtowania przepływów pieniężnych związanych z wykupem przedmiotów leasingu
… a także:
♦ pozyskanie wiadomości na temat kształtowania się rzeczywistych kosztów obsługi umów leasingowych i przedterminowych rozwiązań umów
♦ pozyskanie wiedzy w zakresie przyszłych przepływów pieniężnych związanych z realizacją umów leasingowych i możliwości przygotowania się na zwiększone zapotrzebowanie na środki finansowe w okresach wykupów przedmiotów leasingu
♦ pozyskanie adekwatnej i rzetelnej informacji pozwalającej na uzyskanie istotnych argumentów w negocjacjach z firmą leasingową
Opinia zlecającego - Dyrektora Finansowego Spółki:
„Patrycja Szypulska i zespół PS Consulting wykazali się elastycznym podejściem do czasu realizacji zlecenia, dokładnością, a także inicjatywą wykraczającą poza pierwotne ustalenia umowne.
Patrycja Szypulska doskonale wsłuchała się w potrzeby Spółki oraz sporządziła proste w obsłudze, mimo swej skomplikowanej budowy, narzędzie do automatyzacji rozliczeń umów leasingowych z wykorzystaniem programu MS Excel.
Jestem zachwycony współpracą z Patrycją Szypulską. Szczerze polecam Kancelarię Finansowo-Księgową PS Consulting sp. z o.o.”
We współpracy ze Spółką wyzwaniem było dla mnie zbudowanie modelu leasingowego do zarządzania leasingowanym parkiem maszynowym w MS Excel z wykorzystaniem możliwości programów Power Pivot i Power Query.
Stworzony przeze mnie model zawiera rozpisane umowy leasingowe i harmonogramy ok. 3.000 środków trwałych z rozbudowanymi raportami dla celów sprawozdawczych i zarządczych, a także z gotowymi zestawieniami dla celów księgowych.
Najtrudniejszym zadaniem było połączenie kilku tysięcy plików z kilku katalogów w taki sposób, aby w rezultacie możliwe było uzyskanie raportów z rozmaitą szczegółowością na potrzeby różnych odbiorców. Uwielbiam wyzwania!”
Patrycja Szypulska
Prezes Zarządu PS Consulting sp. z o.o.
I co z tego wyszło?
♦ …jednorazowe zlecenie otrzymane przez PS Consulting od spółki z branży produkcyjnej przekształciło się w stałą współpracę, której zakres systematycznie rośnie!
♦ …audytorzy pogratulowali spółce z branży produkcyjnej rozwiązania problemu i wypracowania rozwiązań, które zapobiegną powstawaniu zaległości w przyszłości
♦ …wszyscy są zadowoleni i śpią spokojnie